Skip to content

Как да (не) тренираме Тайдзицюан, епизод 0

31 януари, 2011

Преди време написах тук нещичко за тайчи и бях обещал и още. Отдавна се замислям за една таква поредица със съвети за това как да тренираме и (още по-важно) как да не тренираме тайчи. Е, дойде и нейния ред. Започваме с уводен епизод, в който няма да пиша конкретни неща, но пък ще понахвърлям някои основни моменти.

1.    Защо я пиша тази поредица? И откъде накъде пък точно аз?

Първо, вече четвърта година тренирам в най-добрата школа в България. Бил съм на два големи семинара с грандмайстор Чън Сяоуан и на по един с майстор Чън Дзюн (най-големия син на грандмайстора) и с майстор Ян Зилберсторф (най-добрия европейски майстор, поне що се отнася до Чън стил). Това е към момента (края на Януари 2011-та). Смятам че съм понаучил достатъчно, та да има какво да кажа. И понеже пък и обичам да се правя на даскал – ето ти на. А що се отнася до втория въпрос – вярно е че далеч не съм най-квалифицираният да давам съвети, в България има поне 5-10 души, които ме водят с много класи като умения и разбиране. Но те нямат време и/или желание и/или възможности да се занимават с онлайн помагала, така че…

2.    Какво ще има в поредицата и за кого е предназначена?

Тук определно няма да научите тайдзицюан. „Целевата аудитория“ на статиите са хора, които вече практикуват тайчи редовно. Тук няма да излагам основните принципи на тайчи – не се смятам за достатъчно компетентен, а и те не се учат с четене тъй или иначе. Някои от тях ще ги споменавам пътьом, но идеята е те вече да се знаят от реалните тренировки. Тук основно ще излагам някои най-често срещани грешки при практиката – така както аз самият съм ги допускал (всичките, без изключение), а и още ги допускам (макар и вече в доста по-малка степен или поне така се надявам). От време на време ще споменавам някои малки трикове за самокорекция, доколко са ми били полезни на мен самия.

3.    Тайдзицюан се учи само и единствено с много, ама много труд. Съветите тук може и да ви помогнат да вървите малко по-бързо, но за целта трябва вече да вървите. И да не спирате. Както е казано „Да учиш тайчи е като да плуваш срещу течението на река. Ако спреш да работиш, се връщаш назад“. И десет съвета не струват колкото един час добра тренировка.

4.    Абсолютно нито един от учителите ми не стои зад това, което ще прочетете тук. Аз самия също не гарантирам за нещата, които ще напиша. Имам още адски много за учене, та да претендирам за категорична правота за каквото и да е. Още по-малко пък що се отнася до тайчи. Прилагането на нещата, които ще прочетете тук е само и единствено на ваша отговорност – тайдзицюан освен много труд, иска и акъл. Ако нещо от написаното ви се струва неправилно – не му обръщайте внимание. Или попитайте учителя си. Използвайте междуушното си вещество по предназначение!

За днес толкова, а от следващия път ще започна със същинските съвети. Макар че най-важният вече го написах, де (точка 3. по-горе).

From → Тайчи

Вашият коментар

