Skip to content

Малко преводно

14 ноември, 2011

Не съм писал отдавна по простата причина, че нямам време за блога. Тъпо, ама на. Скоро все пак ще завърша цикъла за Тайчи. Мислех, че ще се получи по-дълъг, но настъпиха някои промени. Повече за това „когато му дойде времето“ 🙂 След като привърша с Тайчи-то, ще започна нови неща, според колкото ще ми стига времето.

А сега ще пусна тук едно преводче, което ми изникна в главата днес сутрина и според мен си заслужава да го запазя. Не че е нещо особено, ама на мен пък си ми хареса, а и блога си е мой, така че… ш’праа кот си искъм, уе!

Оригиналът (който не го разпознае, да се застреля веднага):

Настане вечер, месец изгрее,
звезди обсипят свода небесен.
Гора зашуми, вятър повее,
Балканът пее хайдушка песен!

Преводът (който не го хареса, да прояви милост към жалката ми личност):

Evening falls, the moon-disk rises,
Stars are sprouting on the sky-dome.
The wood whispers, the wind whistles,
The Mountain sings a hero-song!

Заслуги:
-Стивън Фрай, задето ми обърна внимание на красотата на езика на интелектуално ниво;
-Джон Толкин, чийто „Властелин“ чета в момента на английски (и чието влияние виждам сега в превода);
-последен по ред, пръв по значение – Христо Ботьов Петков, задето написа нещо, от което всеки път ми настръхва кожата

4 Коментари
  1. Hristova permalink

    Здравей…Попаднах случайно на блога ти и цикълът за Тайчи много ми допадна 🙂 , а и нямаше как да остана безразлична към стиховете, цитирани по-горе, като една истинска калоферка/една от последните, родени в гр. Калофер преди да закрият родилния дом хахахаха….)/. Мисля, че добре си се справил с превода, макар че красотата и въздействието на поетичния изказ на Христо Ботев са изумителни именно в оригинал…Както и да е…Поводът да ти пиша всъщност е свързан с Тайчи. Занимавам се от два месеца при това с голямо желание и интерес. Не съм пропускала и ден практика и то по час и половина минимум. Засега успявам да намеря време, но възникна проблем и имам мужда от адекватно мнение, а може би и съвет…Когато започнах да стоя в стълб, това не ми създаваше абсолютно никакъв проблем, стоях с лекота и нямах признаци на дискомфорт или непосилна умора, докато не се появиха болки в капачките на коленете и доколкото се ориентирах става дума за пателофеморален синдром. Първоначално помислих, че не заставам в правилната позиция, изчетох всичко кавото успях да намеря, консултирах се с инструкторите ми, и според тях нямам нужда от корекция в стоиката и всичко е о.к. но болката остана и тренирам въпреки нея, но това ми пречи да се концентрирам, а и е доста неприятно. Проблемът е, че колената ме болят през целия ден/не много силна болка/, особено когато слизам или се чачвам по стълбите или клякам. Сякаш ставите са раздразнени от неспецифичното за тях натоварване. Всички ми казват, че ще отшуми от самосебе си и може би е свързано със стари травми/а аз имам такива отпреди много години/. Не искам да спирам. За първи път се занимавам с нещо, което наистина ми харесва и го правя с желание, но не знам дали няма да си навредя, продължавайки въпреки болката. Предварително благодаря, ако намериш малко време и споделиш какво мислиш по въпроса….

  2. Доколкото на мен ми стига компетентността (и както вече съм писал, погледни пак в трети епизод на „Как да (не) тренираме…“) болка в коленете е индикация за сериозен проблем. Ако инструкторите ти смятат, че нямаш нужда от корекции, това по принцип говори зле за тях, а щом върви и с реален проблем в коленете, започва да се натрапва изводът, че са откровено некадърни. Може и да греша, де. Понеже не знам кои са и откъде са, не мога да кажа повече. За момента мога само да те посъветвам да потърсиш нашата школа в Пловдив или София (http://www.taiji-bg.com/bg/contacts.htm) и моя учител. Аз лично не бих препоръчал друг човек в България, но и директно си признавам, че не познавам много други.

    За съжаление е световно явление, че повечето учители по тайчи са некадърни и повечето „разбирачи“ си заслужават кавичките. Много от написаното е… неадекватно. Меко казано. Което, всъщност, може да включва и моя милост 🙂 . Единствено мога да ти пожелая да намериш свестен учител и да препоръчам моя (или някой от неговите, които редовно каним на семинари в България), доколкото моята препоръка струва нещо.

    Все пак да попитам – каква точно вариация тренираш и при кого?

    • Hristova permalink

      Здравей 🙂 . Благодаря за отделеното време и за вниманието…Междувременно мисля, че установих проблема. Бях на консултация при проф. Аспарухов – изключителен ортопед, на който му трябваше по-малко от минута да разбере, какъв е проблема, след като му обясних характера и вида на тренировките. Оказа се Plica suprapatellaris/ Plica syndrom :). Касае една ципа на горната част на коляното, под капачката, която при някои хора се е уплътнила повече поради различни причини и при определени натоварвания на коляното се получава раздразнение, после възпаление и най-накрая силна болка. Според него няма нужда да спирам тренировки, би трябвало да отшуми след като ставата свикне на натоварването, но ми препоръча физиотерапия, за да не се мъча прекомерно. 🙂 Ще пробвам да издържа, въпреки че е много неприятно. Иначе инструктурите ми са добри – поне така мисля :). Тренирам във Варна, но не бих си позволила да коментирам в нета, а пък и още съм сравнително начинаеща :). Това обаче не ме спира да чета допълнително и да се интересувам…Така сверявам часовника и си помагам, разчитайки на въртешната си интуиция. Адмирирам блога ти…жалко че нямаш време да пишеш…:)

      • Ами догодина лятото ще имаме отново семинар с Грандмайстор Чън Сяоуан на морето, даже май ще е във Варна (очакваме скоро да се обяви официално със програма и всичко), така че би могла да ни посетиш.

        Иначе не ми е проблема в липсата на време. Просто не искам да ставам поредния Интернет многознайко.

Вашият коментар

