Към съдържанието

Как да (не) тренираме Тайдзицюан, епизод 2 – шестте точки

18 март, 2011

При практикуване на тайдзицюан, един от най-добрите начини за самоконтрол е сами да си проверявате всяка позиция, която заемате. За целта е много полезно да се използват едни шест точки, които съм научил от учителите си. Ако се самопроверявате по тези точки постоянно, прогресът ви ще е доста по-бърз. Или поне при мен е така. И така:

1. Точка първа – структура

Това е най-трудната точка. Реално почти всичко в тайдзицюан се свежда до това да имаш правилна структура. Всики части на тялото да са там, където им е мястото, да са свързани с дантиен и помежду си, да са отпуснати и прочее. Все хубави заръки, които обаче се изпълняват трудно и само след много практика. Много от съветите, които ми предстои да пиша в бъдещи епизоди ще са свързани именно с тази точка – как да оправите структурата си. Най-добрият начин обаче си остава просто да помолиш някой по-кадърен от теб за корекция. В нашата школа тази възможност ви е гарантирана.

2. Точка втора – позиция на тежестта

Винаги трябва да е ясно кой крак носи тежестта и той наистина да я носи. Тежестта трябва винаги добре да изпълва носещия крак. И то точно колкото трябва – не твърде много, но не и да е частично. По-често често допусканата грешка е изпълването да е недостатъчно. Мислиш си значи, че тежестта ти е в предния (примерно) крак и тя принципно наистина е повече в него (примерно на 60%), но изобщо не е достатъчно (би трябвало да е примерно на 80%). Когато тежестта се заеме както трябва, носещият крак обикновено се чувства не особено комфортно (докато не ви заякнат бедрата, след което си стоите в позиция като заковани в земята), което обаче изобщо не означава, че болката е критерий за добре заета позиция. В повечето случаи болката е признак, че нещо по структурата е криво (виж точка първа). Но когато получавате корекция от учител, наистина може да се появи дискомфорт в бедрото на носещия крак, което е в реда на нещата. Важното е да знаете във всяка позиция да знаете кой трябва да ви е носещия крак. И наистина да го направите носещ.

И като съм на темата, да спомена и нещичко за прословутата „двойна тежест“. Това в никакъв случай не означава „тежест по равно между двата крака“. Вярно, че такива позиции са редки, но ги има. Смисълът на израза „двойна тежест“ в рамките на тайчи е „неправилно разпределена тежест“. Има си позиции, при които тежестта трябва да бъде разпределена по равно, най-характерно при позицията за стояща медитация (джан джуан).

3. Точка трета – преместване на тежестта

Това се отнася не до статичните позиции, за преходите между тях. Винаги трябва да е ясно дали има движение или няма. И ако има, наистина да има – пълно преместване на тежестта от единия крак в други (според точка втора). Ако няма обаче, не бива да има никакво преместване. Ако при съответното движение не се предполага да местите тежестта си, това означава, че от таза надолу трябва да сте като каменна статуя и наистина да не мърдате тежестта. Изобщо. Ама никак. Доста е трудно, дума да няма, но се старайте, ще видите, че има полза.

4. Точка четвърта – ниво на ръцете/дланите

Трябва да знаете къде си ви дланите като ниво и да ги държите там. Като се каже „на ниво на раменете“ (често се случва), наистина да са там, а не по-ниско или по-високо. Ако държите ръцете си ниско, те остават празни и в тях няма сила. Ако ги държите високо, стягате раменете и губите структурата.

5.Точка пета – посока на дланите

Ами хубаво, поставихте ръцете където им е мястото, я сега ги насочете накъдето трябва. Напред, назад, навън, навътре, нагоре, надолу – трябва да ви е ясно накъде сочат дланите/юмруците ви. Тук всъщност няма какво чак толкова да се коментира – просто следете накъде сочат дланите на учителя и гледайте да правите приблизително същото (все пак погледнете предния епизод от поредицата по повод имитирането)

6. Точка шеста – посока на тялото/торса

Принципно в реална ситуация трябва да можете да се въртите навсякъде, но при изпълнение на формата трябва да следвате определена посока на тялото, все пак това е предварително зададена последователност, а не фигурно пързаляване свободен стил. Имайки предвид, че доста движения започват с въртене на торса (когато тежестта е неподвижна, – виж точка трета), ако сте завъртени накриво, няма да можете да излезете за следващото си движение и ще се самопрецакате. Важно е също да имате предвид, че завъртането на торса трябва да става от кръста, а не от гърдите. Ако кръстът ви е стегнат (нещо напълно в реда на нещата, ако имате нужда от моите съвети), няма да можете да се въртите много. Ами добре, въртете се докъдето можете – по-добре така, отколкото да се усучете като великденски козунак (нещо което и аз самият все още правя, но работя по въпроса и имам напредък).

Ами това е, всъщност. Това са шестте точки за самопроверка. Пак напомням, че само с четенето им няма да постигнете особен прогрес. Но ако ги прилагате към практиката си, би трябвало нивото ви да се подобрява значително. Те са и отлично помагало при ученето на нови движения. Когато ви се показва, проследете тези точки – къде е тежестта, мести ли се, къде са ръцете, накъде са насочени, накъде е завъртяно тялото – така и самото движение ще запомните по-бързо.

From → Тайчи

8 коментара
  1. edin permalink

    Здравей!

    Не знам откъде си и при кого си учил Тай Чи, но мисля че даваш грешни съвети в препоръките си как да се тренира това БИ. Аз самият се интересувам и се занимавам най-вече самостоятелно с него и не претендирам да съм 100 процентово прав, но:

    1. Ако трениращите чакат някой друг да им коригира структурата отстрани, така и няма да дочакат да научат нещо от Тай Чи.

    2. Относно тежеста – за мен всичко което си написал е абсолютно грешно и ако някой ти следва съветите, освен да си прецака коленете, друга полза надали ще има.

    3. Третото е също като второто. Ако си статуя от кръста надолу, ще си статуя и от кръста нагоре ..

    4. Нивото на дланите зависи от позицията, демек от структурата и ако едното не е правилно и другото е такова.

    5. Същото като четвъртото.

    6. Посоката на тялото се получава дори и при изпълнение на форма правилно, както и в реално приложение, само ако си наясно какво и как прави противникът ти и ти самия, а не когато се спазват някакви посоки само заради предварително определена последователност.

    Извинявам се, ако ти разклатих илюзиите, че знаеш какво правиш тренирайки това БИ, но по-добре вземи под внимание каквото казах, преди сам да си повредиш колената …

  2. Тайчито си го уча (фундаментално) от един от най-добрите живи майстори (това лято ми предстои четвърти семинар) и от негов вътрешен ученик ежедневно (добре де, два пъти седмично, допълнително работя и сам). Ако имаш нещо да кажеш, моля заповядай в школицата ни (да не се тълкува като предизвикателство, закана или нещо от сорта, най-любезна покана си е). Тук можеш да намериш кога и къде сме, а яко лятото дойдеш на морето можеш и лично Грандмайстор Чун Сяоуан да питаш – http://www.taiji-bg.com/

    Бойни изкуства самостоятелно и по книжка не се учат. Само да имаш учител не е гаранция, и доста работа самостоятелно си трябва, но ако няма някой по-разбиращ от теб да те коригира от време на време, ще вършиш едни и същи глупости много, много години. И ще си мислиш, че си супер. Не е като да не съм ги виждал самоуките „майстори“ по семинарите. То не че аз съм кой знае колко добър, де.

    Иначе аз тренирам вече пета година, в школата само в Пловдив сме над 30 човека (софийската група не ги знам колко са), всички спазваме правилата доста съвестно и никой няма проблеми с колената. Аз обаче си оправих някои проблеми по ставите с практиката. А конкретно шестте точки са лично по препоръка на Чън Сяоуан с обяснения и демонстрация на важността им. Позволил съм си коментар и разяснения по тях, доколкото съм ги разбрал, но основно повтарям грандмайстора. Ако нещо не си съгласен, пак казвам – моля заповядай в края на Юли на морето, отнеси коментарите си към когото трябва.

    • dva permalink

      >Не знам откъде си и при кого си учил Тай Чи, но мисля че даваш грешни съвети в >препоръките си как да се тренира това БИ. Аз самият се интересувам и се занимавам >най-вече самостоятелно с него и не претендирам да съм 100 процентово прав

      И добре, че не претендираш.
      Защото коментарите, които си написал са глупости.
      Да се мъчиш да учиш Тайдзицюан без компетентен учител е равнозначно да си губиш времето. Още по-тъжно става като почнеш да даваш съвети на база на собствената си самостоятелна практика.
      Можеш да ме послушаш, а можеш и да продължиш да си губиш времето. Изборът си е твой. Ако решиш да ме послушаш – в горния пост има даден един хубав линк и на него има контакти.

      И аз се извинявам ако съм внесъл смут в увереността за коректаната ти практика, но – това е положението. Крайно време е в България хората да разберат един път и завинаги какво е това Тайдзицюан и да се приключи с глупостите на самоуките майстори по масмедиите.

  3. edin permalink

    Да, това с най-добрите живи майстори ми е ясно, както ми е ясно и колко може да се научи от един, дву-,три-, че и пет дневен семинар .. та бил той и всяка година или по два пъти в годината …
    Една и съща песен се пее на тях най-много с разлика от октава нагоре или надолу и следващата година пак така само срещу скромната сума от ..n.. $ . На печелившите – „Честито“ както се казва ..
    А на зарибените – потупване по рамото и морален стимул – „Браво, ама трябва да продължите да се усъвършенствате. ..Тази ръка не точно тука, а 5 мм. по нагоре, другата – 10 мм. по-долу ..“ А на следващия семинар пак същото, ама с обратни указания и така все си оставаш ненаучил се …

    Мерси! Айде нема нужда .. Видяли сме ги вече майсторите, че сме ги и пипнали даже (включително и някои вътрешни ученици ..) ..

    Не че имам нещо против чичко Чън.. Напротив, човекът си умее нещо и си преподава нещо си. Въпросът е доколко това нещо е истинско Тай Чи и доколко е реално приложимо в бой (все пак Тай Чи е преди всичко бойно изкуство, нали?). Доколкото знам нито един от съвременните Грандмайстори в Тай Чи не приема свободен двубой и няма документирани победи над противници в свободни схватки, но пък за сметка на това всички ги смятат за много велики само защото са издънки на прословути фамилии от миналото и са излъчени от тях като пазители на традицията.

    Е, мен само с родословието си не могат да ме убедят че са като предците си, нито да ме убедят че прадядовците им са побеждавали в битки на живот и смърт с това, което днес на нас ни преподават като традиционни стилове.

    Изобщо, в преподаваните стилове Тай Чи в света в момента има толкова много бели петна и несъответствия, че е учудващо как има толкова много шарани на кукичките с желание да овладяват Тай Чи.
    Част от несъответствията ги посочих в предишния си пост.

    Лично аз вече се отказах да следвам безприкословно, насажданите канони в Тай Чи и някои неща дето преди не ставаха колкото и точно да следвах съветите, започнаха да се получават и нещата да си идват по местата, нищо че противоречат на указанията на майсторите. И колкото и да съм тъп и недорасъл, предпочитам да се усъвършенствам в собственото си Тай Чи, пред това да пръскам пари от семинар на семинар и разни величия да ме поучават колко съм незрял като ме будалкат и един път ми кажат едно, а вторият път друго, като нито едно от двете не е вярно ..

  4. Говориш за неща, които не знаеш, съответно нареждаш глупост след глупост. Желая ти успех в търсенето на лично щастие и напредък в практикуването на Тайдзицюан, а сега можеш просто да напуснеш, тук нищо няма да научиш. Чао и сбогом, няма да ми липсваш.

  5. edin permalink

    Ми .. сигурно .. щом казваш …

    Колкото до напускането на личната ти интернет територия – това е най-лесно, но въпросът е защо. Защо да не разговаряме за Тай Чи? Защото мнението ми е различно от твоето и това на гурутата на които се кланяш ли?
    Щом си отделил толкова място и внимание в личния си блог за Тай Чи, значи бойното изкуство наистина живо те интересува, но в същото време не искаш да говориш с някой, който има различно мнение от твоите източници, сякаш си напълно убеден в 100% – вата истинност на техните знания. Ами ако това не е така?

    Аз не твърдя, че съм напълно прав, но твърдя че има много несъответствия в това, което официално се преподава като Тай Чи и онова което би трябвало да е Тай Чи (или Тай Дзи – т.нар. Велик Предел) според даоските разбирания и като следствие от тези несъответствия са и разминаванията с бойната приложимост на Тай Дзи Цюан в реалноста.
    Аз може и да няма какво да науча от теб (а може пък и да има .. ), но може би ти има какво да научиш от мен. .. Като например какво значи и какво представлява Великият Предел, който според теб както прочетох е само поетична измислица, едно обикновено наименование без смисъл ..

    Вероятно за теб това ще бъдат поредните ми глупости, но истината е че Великият предел е нещо съвсем реално съществуващо, но непознаваемо за болшинството хора. Той си има своите характеристики и особености и може да се достигне само от малцина и само при правилно спазване на правилните принципи. Само ще ти кажа, че Тай Дзи Цюан не е току-така наречен по този начин, а носи това име, защото истинския такъв винаги достига Великият Предел, просто защото неговите принципи и тези на Предела са едни и същи ..

    Знанието за това никога няма да е открито напълно, но който е готов да го достигне, рано или късно ще го получи.

  6. Когато от една страна имам световно признати авторитети, носители на фамилната традиция на създателите на Тайдзицюан, а от друга – анонимен дървен Интернет философ… ами… знам с кого искам да разговарям. С теб не желая, така че – моля, напусни. Ако искаш да продължаваш да си приказваш за бойни приложения с някого – моля заповядай в някоя от школите ни или на някой от семинарите.

Trackbacks & Pingbacks

  1. Как да (не) тренираме Тайдзицюан, епизод 3 – краката « lowstef

Вашият отговор на dva Отказ